Alexander Saverys is een Belgische ondernemer. Hij is CEO van CMB (Compagnie Maritime Belge), een gediversifieerde rederij met 135 schepen.
Belgische redersfamilie
Alexander Saverys komt uit een ondernemersfamilie, een Belgische redersfamilie. Hij rondde meerdere masters af waaronder Recht aan de Universiteit van Leuven en de Universidad Complutense de Madrid. Ook volgt hij een master in Business Administration Fachhochschule für Wirtschaft in Berlin. De vader van Alexander Saverys, Marc Saverys, is de oprichter van het bedrijf Euronav. Het scheepsbedrijf vervoert met schepen ruwe olie over de hele wereld. Euronav wordt opgericht via het bedrijf CMB, dat onder andere ijzererts, containers en chemicaliën vervoert met schepen.
Delphis
Alexander Saverys is de oudste zoon van Marc Saverys en groeit op in een gezin waarin het scheepsbedrijf altijd een grote rol speelde. Voor Alexander Saverys stond het dan ook vast dat hij op een bepaald moment zijn eigen rederij op zou richten. In 2004 richtte hij Delphis op, een rederij gespecialiseerd in containervervoer op korte afstanden. En dit bleek succesvol: in drie jaar tijd draait Delphis 400 miljoen euro omzet. Alexander Saverys: “In de beginperiode, toen ik Delphis oprichtte, had ik weleens slapeloze nachten als ik een investering van 10.000 euro had gedaan. Gelukkig heb ik dat nu bijna niet meer. Bovendien werk ik nu met nog veel grotere investeringen. We hebben met het bedrijf een goede basis weten op te bouwen en hebben kunnen uitbreiden naar de langere afstanden. Onze schepen varen nu over de hele wereld.”
CMB groener maken
Sinds 2014 is Alexander Saverys Chief Executive Officer van CMB. Als CEO beslist hij over de toekomst van het bedrijf. En omdat hij vindt dat hij met een scheepsvaartbedrijf ook zijn steentje moet bijdragen aan de energietransitie, is het zijn doel om CMB groener maken. Alexander Saverys: “Energie en energietransitie zijn een belangrijk debat, zowel in de scheepvaart als voor de economie. Ik wil het vervoer van vervuilende olie in de toekomst gaan vervangen door zaken die beter zijn voor het milieu, zoals containers en droge bulk. Maar dat niet alleen, ik wil minder gebruik gaan maken van de vervuilende diesel en onze schepen meer laten varen op milieuvriendelijkere energiebronnen, zoals ammoniak.” Alexander heeft inmiddels al tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd om deze doelen te realiseren.