Arvid De Coster

Arvid begon zijn professionele carrière als verzekeringsagent, terwijl hij nog geschiedenis studeerde aan de Universiteit van Gent. Hoewel hij zichzelf razendsnel wist op te werken en verantwoordelijk was voor meerdere verkoopteams, verloor hij nooit het contact met de klanten. Hij maakte het tot zijn missie om hun problemen op te lossen.

Interesse in innovatie

Later ontwikkelde hij een interesse in innovatieve verzekeringsmodellen. Daarnaast zag hij er een voordeel in om deze modellen te combineren met geavanceerde technologie. Zo verbeterde hij zowel de gebruikerservaring als de procesefficiëntie. Dit leidde ertoe dat hij het eerste peer-to-peer InsurTech-bedrijf van België, WeGroup, oprichtte.

Internationale aanwezigheid

Tegenwoordig is Arvid te vinden op verschillende internationale verzekeringsconferenties. Daar pitcht hij WeGroup als medeoprichter en CEO. Daarnaast deelt hij zijn expertise als spreker, gespecialiseerd in innovatieve businessmodellen en optimalisatie van het verkoopproces.

WeGroup

WeGroup heeft in totaal €1,5 miljoen opgehaald. Het bedrijf helpt verzekeraars om beter in contact te komen met een groeiende groep digitale klanten. Verzekeringen is echter een conservatieve en trage bedrijfstak. Deze sector bleef achter op technologie in vergelijking met andere spelers in de financiële sector, zoals banken.

Bovendien zijn veel processen inefficiënt. Dit leidt tot hoge overheadkosten en veel klantfrustratie. Daarnaast maken veel verzekeringsbedrijven geen gebruik van moderne technologie en beschikbare open data. Hierdoor heeft deze stagnatie een negatieve impact op heel wat spelers binnen de verzekeringsmarkt.

WeGroup besloot daarom deze problemen op te lossen en de verzekeringsmarkt de 21ste eeuw in te loodsen. Aanvankelijk waren ze een B2C-startup, die het verzekeringsbedrijf van de toekomst probeerde te zijn. Echter, na een tijdje kwamen ze erachter dat ze de problemen beter konden oplossen door samen te werken met traditionele spelers. Ze besloten daarom hun B2C-model om te vormen naar B2B.

Team en groei

Sinds de oprichting van WeGroup in 2017 is het kernteam van drie uitgegroeid tot een bedrijf van 25 werknemers. Ze hebben kantoren in drie Europese landen. Daarnaast is WeGroup actief in de hele Europese Unie. Met behulp van grote internationale klanten was WeGroup in staat om €1,5 miljoen aan seed-financiering op te halen. Ze werken nu aan een Serie A van €5 miljoen. Bovendien richt WeGroup zich op Artificial Intelligence, deep learning en natuurlijke taalverwerking, om producten te bouwen die actuele problemen oplossen binnen de verzekeringssector.

Het ingezamelde geld wordt gebruikt om hun internationale expansie te versnellen. In verschillende Europese landen actief zijn betekent ook dat je mensen moet aanwerven die de lokale taal en cultuur machtig zijn. Hierdoor investeert WeGroup in zowel technische mensen als zakenmensen voor verkoop en marketing.

Productontwikkeling

WeGroup biedt zijn virtuele assistent ‘Louise’ aan als white-label-oplossing voor makelaars, zodat zij klanten efficiënter kunnen helpen. Het platform ondersteunt onder andere risico- en behoefteanalyse, productvergelijking, servicebegeleiding, upselling en claimbeheer.

Fundraising en leiderschap

€1,5 miljoen aan financiering ophalen voor een start-up is geen koud kunstje. Daarom staat Arvid De Coster bekend om zijn sterke pitches en zijn onderhandelingsvaardigheden. Als public speaker leert hij anderen op congressen hoe ze een schaalbaar product op de markt zetten. Vervolgens laat hij zien hoe ze het aan de grote spelers verkopen.

Volgens Arvid is passie voor je product essentieel. Deze passie moet je ook kunnen overbrengen op anderen. Hij bekent dat financiering verkrijgen een lang en pijnlijk proces kan zijn. Maar hij toont met WeGroup dat je het met een goed idee, genoeg passie en doorzettingsvermogen voor elkaar kunt krijgen. Zo legt hij uit dat fundraising een vaardigheid is die aangeleerd en getraind kan worden.