Arvid De Coster

Arvid begon zijn professionele carrière als verzekeringsagent terwijl hij nog geschiedenis studeerde aan de universiteit van Gent. Ook al wist hij zichzelf razendsnel op te werken en stond hij in voor meerdere verkoopteams, verloor hij nooit het contact met de klanten en maakte hij het zijn missie om hun problemen op te lossen.

Hij ontwikkelde een interesse in innovatieve verzekeringsmodellen. Daarnaast zag hij er een voordeel in om deze modellen te combineren met geavanceerde technologie om de gebruikers ervaring en de procesefficiëntie te verbeteren. Dit leidde tot de oprichting van het eerste van België peer-to-peer InsurTech bedrijf, WeGroup.

Tegenwoordig is Arvid te vinden op verschillende internationale verzekeringsconferenties waar hij WeGroup pitcht als medeoprichter en CEO of deelt hij zijn expertise als spreker gespecialiseerd in innovatieve businessmodellen en optimalisatie van het verkoopproces.

WeGroup insurtech

WeGroup heeft in totaal € 1,5 miljoen opgehaald. WeGroup helpt verzekeraars om beter in contact te komen met een groeiende groep digitale klanten. Verzekeringen is een zeer conservatieve en trage bedrijfstak, die achterbleef op technologie wanneer je het vergelijkt met andere spelers in de financiële sector zoals banken.

Veel processen zijn erg inefficiënt en leiden tot hoge overheadkosten en veel klantfrustratie. Veel verzekeringsbedrijven maken eveneens geen gebruik van moderne technologie en middelen, zoals de enorme hoeveelheden beschikbare open data. Deze stagnatie heeft een negatieve impact op heel wat spelers binnen de verzekeringsmarkt.

WeGroup wou deze problemen oplossen en de verzekeringsmarkt de 21ste eeuw inloodsen. Aanvankelijk waren ze een B2C-startup die het verzekeringsbedrijf van de toekomst probeerde te zijn. Maar na een tijdje kwamen ze erachter dat ze dat ze de problemen binnen de verzekeringswereld beter konden oplossen door de handen in elkaar te slaan met de traditionele spelers en hun B2C model om te vormen naar B2B.

Meer informatie

Sinds WeGroup werd opgericht in 2017 is het kern team van drie uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf van 25 werknemers met kantoren in drie Europese landen. Daarnaast is WeGroup ook trots actief in de hele Europese Unie. Met behulp van grote internationale klanten was WeGroup in staat om zowat € 1,5 miljoen aan seed-financiering op te halen, en ze werken nu aan een Serie A van € 5 miljoen. Daarnaast lijkt WeGroup zich nu te willen richten op Artificial Intelligence en deep-learning, net zoals natuurlijke taalverwerking om producten te bouwen die actuele problemen oplossen binnen de verzekeringssector.

Het ingezamelde geld zal voornamelijk worden gebruikt om hun internationale expansie te versnellen. In verschillende Europese landen actief zijn wil eveneens zeggen dat je mensen moet aanwerven die de lokale taal en cultuur machtig zijn. Dit betekent dat WeGroup moet investeren in zowel technische mensen (voor ondersteuning) als zakenmensen voor verkoop en marketing.
De komende jaren moeten ze bewijzen dat hun oplossing schaalbaar is op een internationaal niveau. In Europa is er heel wat vraag naar een product zoals dat van WeGroup – maar hun ambities reiken natuurlijk heel wat verder. De Belgische startup biedt nu zijn virtuele assistent ‘Louise’ aan als een white-label-oplossing voor makelaars om hen op een efficiënte manier klanten te laten helpen.
WeGroup biedt verzekeringsmakelaars nu een manier om digitaal te gaan en hun klanten beter te begeleiden met behulp van Louise. De platforms bieden verschillende functies zoals risico- en behoefteanalyse, productvergelijking tussen verschillende providers, servicebegeleiding, upselling en claimbeheer.

De Fundraising skills van Arvid de Coster

€ 1,5 Miljoen aan financiering ophalen voor een start-up is geen koud kunstje. Arvid de Coster staat er dan ook om bekend geweldige pitches te leveren en een goede onderhandelaar te zijn. Als public speaker leert hij anderen op congressen graag hoe je een schaalbaar product op de markt zet en het als het ware aan de grote spelers verkoopt.

Het is erg belangrijk om een passie te hebben voor jouw product en die passie door te geven aan anderen, vindt Arvid de Coster. Hij bekent dat financiering voor elkaar krijgen een lang en pijnlijk proces is, maar toont met WeGroup dat je het met een goed idee, genoeg passie en doorzettingsvermogen voor elkaar kan krijgen. Zo legt hij bijvoorbeeld uit dat fundraising een vaardigheid is, en dat alle vaardigheden aangeleerd en getraind kunnen worden.