Pierre de Muelenaere is een veelzijdige Brusselse kunstenaar, uitgever, filmmaker, visueel artiest en muzikant met een opmerkelijke internationale reikwijdte. Hij woont en werkt in Brussel, België. Daar zet hij zich met toewijding in voor onafhankelijke cultuurproductie en transdisciplinaire vernieuwing.
Muzikaliteit en performance
Als muzikant is Pierre actief in de duo’s Orphan Swords en Maze & Lindholm. Hij heeft releases op talrijke internationale indie-labels. Deze labels omvatten onder andere Bedouin Records, Aurora Borealis, Desire Records en Clan Destine. Zijn artistieke bereik werd verder belicht toen Orphan Swords in 2018 optrad tijdens de modeshow van Walter Van Beirendonck AW18 in Parijs. Deze combinatie van undergroundsound en mode benadrukt zijn unieke positionering binnen zowel de muziekscène als de culturele wereld.
ONLIT Editions: literatuur met een audiovisuele werking
Pierre is de oprichter van ONLIT Editions, een Franstalige uitgeverij gevestigd in België. Onder zijn leiding brengt ONLIT romans uit van een indrukwekkend aantal hedendaagse auteurs. Denk hierbij aan Isabelle Wéry, Stefan Liberski, Ariane Le Fort, Juan d’Oultremont, Tuyet Nga‑Nguyen en Véronique Bergen. Hij bedacht ook een audiovisuele live‑show getiteld “Albert Camus reads the Stranger REMIX”. Deze voorstelling werd live opgevoerd in onder andere Brussel, Parijs, Tangier, Tallinn, Boedapest, Quebec, Edinburgh, Washington DC, Moskou, Sint‑Petersburg en Istanbul. De show laat zien hoe literatuur op vernieuwende wijze in dialoog kan gaan met performance en multimedia.
Curator van elektronische cultuur
Tussen 2010 en 2020 werkte Pierre samen met Marc Jacobs aan het opzetten van het Bozar Electronic‑programma. Dit initiatief werd ontwikkeld binnen het Centre for Fine Arts in Brussel (BOZAR). Het programma omvatte vijf edities van het Bozar Electronic Arts Festival (BEAF). Ook organiseerden ze de Bozar Electronic Series, talrijke Bozar Nights en andere evenementen gericht op elektronische en experimentele kunst. Dit programma bevestigde Pierre’s rol als curator en als pleitbezorger van grensverleggende digitale kunst. Zowel in België als internationaal wist hij hiermee een stempel te drukken.
Totalism: een multidisciplinair collectief
In 2020 lanceerde Pierre samen met contrabassist en componist Cyrille de Haes het collectief Totalism. Dit is een multidisciplinair kunstinitiatief waarin verschillende kunstvormen worden samengebracht. Totalism weerspiegelt hun gedeelde streven naar samenwerking tussen muziek, beeldende kunst, performance en andere creatieve disciplines. Het project biedt ruimte aan experimentele formats en interdisciplinaire producties. Hiermee sluiten ze aan bij een groeiende beweging van hybride kunstpraktijken.
Filmmaker: experimentele documentaire ‘Call Sign Valhalla’
In 2023 maakte Pierre zijn debuut als filmmaker met de experimentele documentaire Call Sign Valhalla. De film behandelt de oorlog in Oekraïne. Hij vertrekt vanuit een alternatieve, artistieke blik op een hyperactuele geopolitieke situatie. De film werd geselecteerd voor meerdere internationale festivals. Onder meer voor Film Maudit 2.0 (Los Angeles), TINFF (Toronto), het International Experimental Film Festival (Athene), Fecimu (Buenos Aires), Premis Zoom (Barcelona) en het San Francisco International New Concept Film Festival. Bovendien won de documentaire de prijs voor Best Documentary Short op het North Film Festival in Stockholm. Dit bevestigt zijn talent als audiovisuele verteller.
Professionele analyse en duiding
Pierre de Muelenaere presenteert zich als een kunstenaar en ondernemer die actief is in meerdere domeinen van de cultuursector. Zijn werk overstijgt disciplines en genereert nieuwe vormen. Hij heeft een achtergrond die getuigt van een krachtige multidisciplinaire integratie. Die reikt van muziek en literatuur tot film, performance en digitale kunst. Hij manifesteert zich als producent, curator én performer. Daarmee ontwikkelt hij een artistieke praktijk die moeilijk in één hokje te plaatsen valt.
Projecten als Orphan Swords, Maze & Lindholm, ONLIT Editions, Bozar Electronic, Totalism en Call Sign Valhalla zijn het resultaat van die breedte. Ze maken duidelijk dat hij niet enkel op het podium of in de studio actief is. Hij is ook een cultureel ondernemer pur sang die formats en contexten creëert voor zijn werk én dat van anderen.
De voorstelling “Albert Camus reads the Stranger REMIX” is daar een goed voorbeeld van. Ze toont hoe klassieke literatuur herwerkt kan worden tot een hedendaagse, audiovisuele ervaring. Dit vraagt om creatieve durf en inzicht in zowel tekst als technologie. Zijn filmdebuut Call Sign Valhalla bouwt hierop voort. Die film brengt geen conventioneel narratief, maar een poëtische, visuele reflectie op oorlog en menselijke veerkracht. De internationale erkenning toont dat dit werk resoneert, ook buiten België.
Pierre de Muelenaere is een boegbeeld van hedendaagse, postdisciplinaire kunstproductie. Hij overstijgt de grenzen tussen media en genres. Zijn werk vormt een coherent geheel waarin muziek, literatuur, film en performance elkaar versterken. Door zijn interdisciplinaire aanpak, maatschappelijke betrokkenheid en internationale oriëntatie is hij een sleutelpersoon in het hedendaagse kunstlandschap. Hij is niet alleen een maker, maar ook een verbinder en vernieuwer. Zijn traject inspireert jonge kunstenaars en culturele professionals die zoeken naar nieuwe manieren om betekenis te geven in een complexe wereld.